wykłady o ASD/ADHD

To forum przeznaczone jest głównie dla osób dorosłych z ZA i pokrewnymi zaburzeniami.

Chat irc (freenode): #aspi.net.pl (bramka www) (godzina 20:30)
Skype: WideŁokonferencja (Soboty@21:00)

Postprzez niezalogowana » Cz, 23 lut 2012, 16:30

Dzięki! Może to mnie w końcu zmotywuje żeby się podciągnąć z angielskiego. Ciekawe co tam obecnie o nas mówią w "eleganckim świecie" :wink:
Avatar użytkownika
niezalogowana
 
Posty: 90
Dołączył(a): Pn, 13 lut 2012, 00:00

Postprzez pwjb » Pn, 5 mar 2012, 22:29

Obiecałem że jak coś ciekawego znajdę to będę tu umieszczał, uważam że lepiej niż wykłady (które też niektóre będę starał się tu umieszczać jest zwracanie uwagi na pewne osoby które można sobie potem w Googlach wyszukać). Więc tak to raczej traktujcie, nawet jeśli dany link który podam do konkretnego wykładu nie będzie ciekawy.

http://en.wikipedia.org/wiki/Vilayanur_S._Ramachandran - amerykański neurolog, najbardziej znany ze swoich odkryć w dziedzinie neurologii behawioralnej i psychofizyki.
i np. tu jego wykład: http://video.google.com/videoplay?docid=-4684607596399338611 którego tytuł "The Uniqueness of the Human Brain" ma nie wiele wspólnego z samym wykładem. Ciekawy kawałek od 37 min. gdzie mówi o ludziach z tym http://en.wikipedia.org/wiki/Gerstmann_syndrome syndromem, gdzie uszkodzenia wiadomo że są fizyczne i dające się zbadać i określić. Zadziwiające podobieństwo do ASD można zauważyć, gdzyż ludzie ci nie rozumieją metafor, natomiast dobrze rozumieją logicznie i są wstanie podawać elokwentne i zaskakujące znaczenia tych metafor ale nie czują tego co reszta ludzi widzi odruchowo. Ludzie ci reagują losowo na test buba/kiki. Nie znalazłem nic ciekawego na temat buba/kiki i HFA. Ale analogia (moja tutaj) idzie w tym kierunku że mechanizm (niektórych) objawów ASD może być podobny jak w Syndromie Gertsmanna. Tzn. tam dochodzi taki efekt że w jak się człowiek rodzi to jest synestetą, nie wiem jak to badali ale przynajmniej Ramachandran też to powtarza. Tak więc na pewnym etapie rozwoju dochodzi to wydzielenia z mózgu pewnych ośrodków obsługujących różne aspekty życia, ośrodki te są ze sobą połączone w dużo bardziej ściślejszy sposób (pewne ośrodki z pewnymi) niż z tkanką mózgową dookoła i przez to z ośrodkami które tak się tylko składa że leżą obok siebie ale nie są sobie potrzebne. W synestezji dochodzi do zrostu ośrodka odpowiadającego za kolory z tym odpowiadającym za liczby (kształty liczb), lub odpowiadającego za zmysł przestrzenny 2D z koncepcją liczb (to jest wyżej niż ten ośrodek co odpowiada za kształty liczb). Rodzaj synestezji zależy od tego co się w mózgu pozrasta, albo nie pooddziela w trakcie rozwoju. Zrost może nastąpić w przypadku uszkodzenia jakiegoś ośrodka wtedy inne ośrodki które czerpały informację której już nie mogą dostać mogą naciekać sąsiednią tkankę tzn. neurony szukają tam wypustkami innych z których mogły by dostać cokolwiek zdatnego do obróbki (A że ta informacja i tak nie będzie miała sensu funkcjonalnego, jak w przypadku ludzi po amputacjach, to nie ma tu znaczenia). Na pewno regulują to jakieś geny ponieważ synestezja jest często rodzinna.

Postulat (educated guess) jest taki że w autyzmie mogło by dochodzić do takich zrostów które obejmują i przeszkadzają w pracy pewnych rejonów mózgu i pomagają innym i tego nie widać, tzn. nie ma narzędzi o takiej rozdzielczości aby to zbadać. Tzn. można na małpach badać działanie nawet pojedynczych neuronów wkładając elektrody do mózgów, ale małpki raczej zdrowo na tym nie wychodzą. Podobny problem poruszają ludzie badający np. świadomość i tor wzrokowy, gdzie wydzielają fragmenty kory odpowiedzialne za obróbkę obrazu ale pomiędzy nimi jest tkanka mózgowa która nie wiadomo co robi, może są to komórki mające stanowić półprzepuszczalną barierę aby informacja z poszczególnych ośrodków się nie mieszała. No ale uszkodzenia np. obcięcie kończyny powodują pękanie tej błony, ktoś z uciętą ręką będzie miał dwa fantomowe obrazy dłoni jeden na policzku a drugi na ramieniu kikuta. Ciekawe czy może tu coś podobnego się dzieje uszkodzenie bądź losowa bądź niedostateczna informacja z komórek lustrzanych (a sądzę że do dla NT szeroki kanał informacji) powoduje pewnie przeorganizowanie i naciekanie na siebie ośrodków które od tej informacji zależą tworząc cały zespół objawów od psychologicznych po neurologiczne.

edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Bouba/kiki_effect - normalni mają 88% zgodność, autyści 56% - jest więcej tego typu obrazków ok 20, ten tutaj jest najbardziej znany
Avatar użytkownika
pwjb
 
Posty: 4387
Dołączył(a): Cz, 29 gru 2005, 00:00

Postprzez pwjb » Wt, 27 mar 2012, 01:07

Kolejna osoba którą "już lubię" to: http://www.tomaszwitkowski.pl/ - nareszcie polak z moim myśleniem.

Moje tu wkurzanie się na psychoanalizę i okolicę znalazło wreszcie uosobienie w tym gościu, już wiem że nie jestem jedyny co tak myśli.
Avatar użytkownika
pwjb
 
Posty: 4387
Dołączył(a): Cz, 29 gru 2005, 00:00

Postprzez fasci-nation » Śr, 4 kwi 2012, 00:46

MEASURING AUTISTIC TRAITS IN PATIENTS WITH SCHIZOPHRENIA

Tove Lugnegård, Maria Unenge Hallerbäck, Christopher Gillberg Central Hospital Karlstad, Värmland, Sweden; University of Gothenburg Göteborg, Västra Götaland, Sweden

Background: Schizophrenia and Asperger syndrome are operationalised diagnoses that are separated clinically according to age of onset, symptom profile and outcome. Still, the disorders have major difficulties in common: neurocognitive deficits as well as deficits in social cognition. Autism-Spectrum Quotient (AQ) is a widely used instrument for investigating autistic traits in different populations. However, it is not well known if a diagnosis of schizophrenia influences the result on AQ. We wanted to examine autistic traits measured by AQ in a clinical group of patients with schizophrenia and compare these with a group of individuals with a diagnosis of Asperger syndrome and healthy controls.

Methods: The AQ is a self-administered 50-item questionnaire, assessing personal preferences and habits. Participants rate to what extent they agree or disagree with the statements on a 4-point Likert scale. All the item scores are summed: a high AQ score indicates a high autistic load. The AQ was completed by 17 patients with schizophrenia (9 male, 8 female, mean age 28 ), 44 patients with Asperger syndrome (23 male, 21 female, mean age 27) and 33 healthy controls (17 male, 16 female, mean age 25).

Results: The two clinical groups scored significantly higher than the control group. The mean AQ score for the schizophrenia group was 24.6 (SD 5.7), for Asperger syndrome 26.9 (SD 8.8 ) and for healthy controls 13.4 (5.6).

Discussion: Patients with schizophrenia, as well as patients with Asperger syndrome, report high scores on the AQ compared to healthy controls. The questionnaire cannot be used to differentiate between the two conditions.
fajny kotó

Moja kocia książka: http://savant.org.pl/publikacje/koci_1.1_1.pdf
i koci blog: http://kociswiatasd.blox.pl/
Avatar użytkownika
fasci-nation
 
Posty: 3601
Dołączył(a): Cz, 28 sty 2010, 00:00
Lokalizacja: weiter weiter ins Verderben
Płeć: K

Postprzez pwjb » Pt, 6 kwi 2012, 17:06

Jeśli idzie o ADHD, polecam tego człowieka: http://www.russellbarkley.org/

http://www.google.com/search?tbm=vid&hl=pl&source=hp&biw=1280&bih=903&q=russell+barkley+adhd&gbv=2&oq=russel+bark&aq=1sL&aqi=g-L1g-sL1&aql=&gs_l=video-hp.3.1.0i19j0i10i19.1650l3469l0l5413l11l11l0l1l1l0l117l849l9j1l10l0.frgbld.

http://www.youtube.com/watch?v=WroDEcG7tJc - ADHD: Life Course Outcomes and Treatment Implications
http://www.youtube.com/watch?v=q3d1SwUXMc0 - Management of ADHD

Obraz jaki się z tego wyłania jest taki że ADHD to nie tylko nie hiperaktywność ale i nie ma aż tak dużo wspólnego z zaburzeniami uwagi jak wskazuje na to nazwa. Cała nazwa jest do wyrzucenia. Główny problem tutaj to hamowanie zewnętrznych bodźców które napływają do świadomości ale nie w postaci czystej jak być może w autyzmie tylko w postaci przerobionej, gotowej do zadecydowania co robić. Ludzie z ADHD prezentują czasami nadmierną uwagę, czyli to jest taki bardziej mix nadmiernej i niedostatecznej uwagi z przewagą tej niedostatecznej. Ale tu to właśnie widać że że to jest objaw czegoś głębszego.

Poza tym jest to zaburzenie mające wpływ na całe życie, wręcz jak cukrzyca lub inne podobne objawiające się w zaburzeniach somatycznych. Tam gdzieś jest nawet że w najgorszych przypadkach (było to liczone dla dolnych 25%) średnia życia skraca się o 7 lat.

I podoba mi się jak oni do tego podchodzą, tzn. ten gość nie odrzuca myśli że posiadanie ADHD może przez samą biologię choroby prowadzić np. do zwiększonego ryzyka odkładania się płytek miażdżycowych itp... no, a nie to stare podejście jeszcze z przełomu wieków że jakieś rozszczepienie Ja czy lęk przed matką, gdzie taki model mózgu stanowił podstawę nazwy tych wszystkich zaburzeń osobowości. Po prostu musimy się skupić na tym co mamy, co można zmieżyć zobaczyć jako fizyczny obiekt, bo takimi są nasze mózgi. A nie jako astralne byty wygadane z pacjenta. Stara psychologia przypomina trochę takąż astronomię gdzie człowiek gapił się przez teleskop i rysował to co rzekomo zobaczył... jak bardzo marna jest to technika i jak bardzo marny jest nasz mózg w odwzorowywaniu rzeczywistości świadczą np. kanały na Marsie właśnie uzyskane tą techniką. Wszystko co odczytujemy ze świata ubieramy w nasze oczekiwania i tak potem prezentujemy innym, a naprawdę łatwo o to w psychologii gdzie naprawdę nie jesteśmy dostosowani do głębokiego poznawania naszych zachowań o czym świadczy ogromna dysproporcja pomiędzy np. no nie wiem, moralnością, polityką, filozofią czy innymi opisami życia gdzie aktualne rzeczy można czytać od tysięcy lat a psychologią która rozpoczęła się dopiero w II poł 18 wieku. Więc powtarzam, tak samo jak kiedyś widzieliśmy kanały lub twarz na marsie tak samo teraz bazując na tym 'wygadanym' modelu widzimy równie nie istniejące głupoty.
Avatar użytkownika
pwjb
 
Posty: 4387
Dołączył(a): Cz, 29 gru 2005, 00:00

Postprzez fasci-nation » So, 14 kwi 2012, 22:11

Carly dostała w wieku 2 lat diagnozę autyzmu. Według lekarzy jej rozwój intelektualny miał zatrzymać się na wieku 6 lat. Tymczasem okazało się, że Carly jest inteligentniejsza niż wygląda. Chodzi do klasy dla uczniów uzdolnionych. Komunikuje się za pomocą komputera. Oto krótki filmik o niej:
<object width="480" height="360"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/vNZVV4Ciccg?version=3&amp;hl=pl_PL"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/vNZVV4Ciccg?version=3&amp;hl=pl_PL" type="application/x-shockwave-flash" width="480" height="360" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed></object>

Oficjalna strona Carly.
fajny kotó

Moja kocia książka: http://savant.org.pl/publikacje/koci_1.1_1.pdf
i koci blog: http://kociswiatasd.blox.pl/
Avatar użytkownika
fasci-nation
 
Posty: 3601
Dołączył(a): Cz, 28 sty 2010, 00:00
Lokalizacja: weiter weiter ins Verderben
Płeć: K

Postprzez Kropka » So, 14 kwi 2012, 22:59

wow niesamowici rodzice.
Nigdy nie jest tak źle, żeby nie mogło być gorzej.
Avatar użytkownika
Kropka
 
Posty: 2227
Dołączył(a): Cz, 29 gru 2011, 00:00
Płeć: K

Postprzez pwjb » So, 14 kwi 2012, 23:20

Powinni być trochę bardziej niesamowici i przekonać ją do nauki bezwzrokowego pisania na klawiaturze, bo to będzie jej komunikacja przez resztę życia. - - One finger at a time... ja bym zrobił kupę jak miałbym tak pisać. Jedną z wielu przeszkód w pisaniu na komputerze i w tym że po założeniu tego forum nie było mnie tu tyle czasu było to że musiałem się dobrze nauczyć takiego pisania dzięki temu jestem w stanie bezpośrednio przelewać myśli inaczej to jest po prostu czysta frustracja. I podejrzewam zwłaszcza jak się ma poblokowaną paszczową komunikację.

-- edit: ał, znowu wlazłem w ten dziwny mode, ale teraz nie mam głowy jak przedstawić tą myśl inaczej.
Avatar użytkownika
pwjb
 
Posty: 4387
Dołączył(a): Cz, 29 gru 2005, 00:00

Postprzez Kropka » N, 15 kwi 2012, 00:03

dla mnie niesamowici, bo się nie poddali, że szukali sposobu komunikacji, zmieniali terapeutów, do skutku, nie wiem może w innych krajach to norma, w PL z tym co się spotykam najczęściej - to, że takie dziecko to tragedia/"krzyż pański" itp określenia ... a co za takim podejściem idzie bezradność i bezczynność....
.... oczywiście, pewnie wszystko można zrobić lepiej, dla mnie najważniejsze, że się udało z nią porozumieć.
Nigdy nie jest tak źle, żeby nie mogło być gorzej.
Avatar użytkownika
Kropka
 
Posty: 2227
Dołączył(a): Cz, 29 gru 2011, 00:00
Płeć: K

Postprzez pwjb » Pt, 24 sie 2012, 13:52

Autism and the Brain's Theory of Mind - http://www.youtube.com/watch?v=nSk-KMTqFxY

00:00 - Wkurzający 1 min wstęp, ale potem ciekawie (pornografia dziecięca, ja to tak nazywam, po co te buźki tych dzieci itp...buuu)

11:00 - Potwierdza to co sam wcześniej zauważyłem problemy nie muszą być w nierozumieniu sytuacji ale wystarczą milisekundy opóźnienia i człowiek się głupio zachowuje bo w czasie rozmowy czy na czacie nie ma czasu na analizowanie swojej sytuacji kiedy brak jest 'sprzętowego' wspomagania a sytuacja jest nieznana, tzn. nie jest powtarzająca się i wyćwiczona.

11:35 - Sally-Anne test - http://en.wikipedia.org/wiki/Sally–Anne_test - ale dzieci uczą się to obchodzić (staroć 85r.)

13:20 - wynik testu powyżej widać jak dzieci nieautystyczne mają kopa od swojego mózgu w nabywaniu tych umiejętności a te z autyzmem muszą uczyć się 'normalnie' przez rozumienie co idzie dużo wolniej.

16:20 - Sabotage-Deception test - też ciekawe i zakręcone, osoba ma wyczuć stan umysłu złodzieja i powiedzieć mu że pudełko zamknięte pomimo że wcale nie jest

27:15 - te objawy jak się pokarzą u dzieka 18 miesięcznego jest 80% ryzyko diagnozy w wieku 3 lat.

27:50 - adolescence and adulthood: bardzo ważne, potwierdza to co sam zauważyłem, te wyuczone mechanizmy które zdają się być opanowane w wieku dorosłym jednak nie pokrywają się z uczeniem się automatycznym w dzieciństwie, wymagają one wysiłku i są podatne na błędy, i w badaniu wystarczy zająć dodatkowo czymś człowieka aby pokazać że ta wyuczona wiedza wymaga ciągłej uwagi

30:00 - lista badań gdzie testowali nie gadane wyniki różnych puzzli tylko badali mózg obrazowo (fMRI?), idea polega na tym że się nic nie mówi tylko patrzy i po samym myśleniu już wiele widać

31:00 - to jest niesamowite, jedno z badadań, pokazujące same figury, człowiek leży (albo siedzi, pewnie mają i takie) w skanerze i nic nie robi tylko patrzy, ludzie bez autyzmu przypisują odpowiednio zachowującym się trójkątom uczucia, tutaj np. że strażnik nie chce wypuścić więźnia, natomiast ludzie z autyzmem widzą to jak zwykłą bezsensowną animację, jest też animacja konrolna gdzie obie grupy mają reagować płasko jak na bezsens - http://brain.oxfordjournals.org/content/125/8/1839.full

35:50 - ekstremalny egocentryzm wspomniany... i nie branie pod uwagę uczuć innych ludzi... (to jest w sumie o dzieciach wykład ale tutaj wspomniana ważna sprawa), nie jesteśmy aniołkami, to jest właśnie powód dlaczego wielu ludzi nas nienawidzi i dlaczego wielu ludzi co mają autyzm odrzuca tą etykietkę... bywa że sami się oszukują że nie są egocentrykami , owszem to nie jest automatyczne ale mam wrażenie że wielu ludzi jedzie "na fali" tzn. znalazło się w tych egocentrycznych butach i wcale im źle nie jest, ew. "nie widzą problemu" i uważają że to inni wymagają od nich niewiadomoczego

40:39 - (i wcześniej) : dziwne badanie, kazali dzieciom rysować identyczne obiekty (zabawki), ale że mogą sobie wybrać jedną z nich i to będzie ta którą rysują... dzieci z ASD szybko zapominały która to była ich wybrana zabawka... ale to nie ma sensu... może szybciej abstrachują w tym wieku że to jest ten sam obiekt w sumie a one mają czarny flamaster i nie ma to w ogóle znaczenia, a jak coś nie ma znaczenia to się automatycznie to zapomina... dzieci z ASD robiły też dokładniejsze rysunki...

43:00 - Rzadkość, badanie robione na wysokofunkcjonujących ADD, mean age 37!!, test to "Benton Face Recognition", mieli określić socjoekonomiczny status pokazywanych ludzi, ich atrakcyjność fizyczną i pomimo trudności w rozpoznawaniu twarzy ta "zdolność" jest całkiem ok i zgadza się z grupą kontrolną, z jednym ważnym wyjątkiem, jeśli chodzi o atrakcyjność fizyczną swojej płci (płeć przeciwna jest oceniana tak samo przez obie grupy), to jest ciekawe, sugestia jest taka że oceniając swoją płeć mózg próbuje się wczuć w rolę płci przeciwnej jak ona by to oceniała (no chyba że ktoś jest homo), więc takie jedno kuku gdzie teoria umysłu pokazuje łebek

49:00 - aleksytymia, uczucia są ale nie można, są trudności z ich nazwaniem - jest badanie że znacznie większe ryzyko w ASD, sporo ludzi ma "ekstremalną" aleksytymię, ale to było badanie "gadane", więc wiadomo, tak więc nie tylko uczucia innych ale i swoje, badali też rodzinę i bez wyniku, to nie wygląda na dziedziczą cechę

52:43 - ciekawy slajd, nie tylko inni ale i ta sama niewiedza i 'impairment' wobec siebie - czyli widać że mechanizm który nie działa jest na bardzo głębokim poziomie, w ogóle nasz mózg tak działa że pewne podprogramy obejmują bardzo szerokie spektrum jak np. język który mamy fizjologicznie, na piśmie, ale też jako migowy, dotykowy, właściwie każdy zmysł można podłączyć i odbierać nim informacje jako język/słowa/gramatykę itp, owszem wymaga to nauki ale się da, tak samo mięśnie można malować rękami, ale też nogami czy głową... tak samo tutaj ta procedura obejmuje wszelkie obiekty z intencją, nawet figury geometryczne jeśli tylko wyda się to umysłowi przydatne

57:25 - rany chomika, jaki ntek robił tą agitkę, to takie amerykańskie
Avatar użytkownika
pwjb
 
Posty: 4387
Dołączył(a): Cz, 29 gru 2005, 00:00

Postprzez pwjb » Pt, 24 sie 2012, 15:49

The Mind of a Visual Thinker: Photo-Realistic Images - http://www.youtube.com/watch?v=qjAmzeW0fPs
(Temple Grandin)

07:00 - ten test z literkami ( http://en.wikipedia.org/wiki/Global_precedence ), ludzie z ASD szybciej rozpoznają małe literki, było już gdzieś na forum, ale tu jest potrzebny program który wyświetlił by w odpowiedni sposób dziesiątki takich planszy i potem statystyka, jedno spojrzenie nic nie mówi

07:44 - haha, ameryka, wszędzie muszą mieć obsikany teren , flaga nie pozwalała zwierzętom iść spokojnie na śmierć bo łopotała a dzwięk taki jest dla nich podobny do dżwięku ognia

08:55 - oto miejscie gdzie zabija się zwierzaki, no i Grandin musiała im tam wyprostować sprawy, ludzie mylnie myślą że zwierzęta czują śmierć, nieprawda, one tylko zwracają uwagę na głupie szczeguły jak jakaś czarna szmata, jakiś przedmiot itp, jak się to wyprostuje to idą na śmierć jak trzeba

12:13 - więcej ubojni, ... moja dygresja.... wyobrażacie sobie tą kobietę jako panią dyrektor obozu w Oświęcimiu ?, bo dla mnie to jest pierwsze skojarzenie, oglądałem kiedyś dokument jak były ktoś kto tam pracował, już nie pamiętam jako hitlerowiec czy w komandzie mówił jakie mieli trudności w sprawnym gonieniu ludzi do komór, no i że przez to była mniejsza przepustowość jak planowali i trochę ludzi zachowało życie

14:17 - bardzo ważna uwaga, ludzie którzy nigdy nie robili rysunków albo konstrukcji matematycznych ręką, albo też nie budowali niczego fizycznie swoimi rękami mają ogromne problemy w projektowaniu, w rysunku technicznym, robią strasznie głupie błędy, nowy analfabetyzm się nam szykuje, jak wszystko idzie przez komputer i coraz więcej rzeczy do siebie pasuje ludzie mają coraz mniej do czynienia ze światem rzeczy materialnych

16:11 - kolejna uwaga: ludzie z ASD mają tendencję do ścisłego kategoryzowania otoczenia i mają trudności w tworzeniu nowych folderów na nowe kategorie przedmiotów i zjawisk... próbują na siłę wciskać w stare kategorie i udawać (w sensie nieświadomie podejmować decyzję) jakby dane coś nalerzało do już opanowanej kategorii (trochę dopowiedziałem od siebie)

16:50 - skan fmri samej grandin - więc to widać że mózg jest inny, tu widać szlaki wzrokowe, mówi też że badania pokazują że kora wzrokowa jest normalna, a reszta ma tendencję do odstawania, też że ludzie z ASD (ich mózgi) próbują przetważać niewzrokowe infrormacje wizulanie

18:58 - i jeżeli uczyć matematyki to nie wciskać algebry na siłę jak się nie da, tylko geometria, uczyć przede wszystkim na tym co fascynuje

19:20 - http://en.wikipedia.org/wiki/Daniel_Tammet , sawant, (i gej!)

20:45 - a tu mówi że to jaka jest (w miarę normalna) to wynik jej purytańskiego wychowania, chodzenia do kościułka i grzecznego please-and-thankyou zachowania przy stole

23:00 - no i ona publicznie oskarza Einsteina i podobne towarzystwo o manie Aspergera... no cóż wiele krytyki pod ten temat się naczytałem więc tu jedna osoba która robi to publicznie i zna się na rzeczy, nie jakiś dziennikarzyna

24:38 - ważna koncepcja, mianowicie dosłowne traktowanie otoczenia, a ja dopowiem jescze brak intencji, np. ktoś mówi przynieś to czerwone coś tam, a człowiek (częściej dziecko) z ZA mówi że nie ma, nie ma bo ten przedmiot ma jeszcze inne kolory a jego opis nie był pełny.... brak jest tu też wyczucia intencji ekonomii mówienia drugiego człowieka że często się upraszcza (czasami za bardzo) pewne rzeczy bo ludziom się nie chce mówić i zostawiają część myślenia (sądząc że jest w stanie temu podołać) osobie do której mówią. Attwood też pisał o tym że ludzie z AS nie pytają się o dopowiedzenie, o dodatkowe informacje, zakładają kompletność przekazanej informacji. I potem zostawieni sami sobie robią różne dziwne rzeczy na podstawie przypuszczenia kompletności posiadanej informacji i dosłowności polecenia. Duży problem u dzieci ale i dorośli się na to nabierają w bardziej zaawansowanych sytuacjach których nie mieli wcześniej opracowanych.

32:57 - ciekawa jest sprawa podobnej do Alzheimera choroby : http://en.wikipedia.org/wiki/Frontotemporal_dementia - ludzie w pewnym okresie jej trwania kiedy tylko część mózgu (otępienie to jest selektywne) została zniszczona nabywają cech podobnych do autyzmu, mają też talenty, np. malarskie, potem oczywiście otępienie obejmuje cały mózg i wszystko wraca do stanu 'prawidłowego' otępienia

37:04 - tu ciekawie, mówi że nie znosi drapania czy jakichś dźwięków pochodzących z ubrania, i mówi tu o spodniach... ale niedawno oglądałem inne jej publiczne wystąpienie gdzie treść była praktycznie taka sama tylko za przykład podawała majtki, że ją drapią... ktoś jej musiał powiedzieć aby dawała inny przykład bo ludzie nieswojo się czują jak im starsza kobieta mówi publicznie ze sceny o tym. Ale to też właśnie chciałem zaznaczyć ludzie z ASD mają ten problem że mówią żenujące lub krępujące rzeczy, nie wyczuwają podstawowej różnicy jak to jest mówić coś i słuchać czegoś. Że to jest co innego. No taki przykład dam... robisz kupę i widzisz swoją... a teraz pomyśl sobie że idziesz do kibla i tak samo w sumie jak by wyglądała twoja widzisz czyjąś... i to jeszcze gorzej jest jak się zna tą osobę... i po wyjściu z kibla będzie się z nią gadać... wtedy to się ciekawie robi.... Więc tak samo jes ze słowami.

39:45 - wynik eye-trackera, to jest jeden z najbardziej precyzyjnych testów na ZA, nie tylko nie zwracanie uwagi na twarze, szczególnie oczy, ale też wolniejsza i bardziej skoncentrowana na mniejszej liczbie szczegółów praca oka
Avatar użytkownika
pwjb
 
Posty: 4387
Dołączył(a): Cz, 29 gru 2005, 00:00

Re: kanał YT Univ. of CA z wykładami o autzmie / ZA /ADHD i

Postprzez pwjb » N, 28 wrz 2014, 15:53

barkley: https://www.youtube.com/watch?v=_tpB-B8BXk0 - kolejny wycinek z zupełnie innego wykładu jak te co yt wrzuca na początek wyników, gdzie w mniej jak 10 min. powiedział wszystko co trzeba wiedzieć o ADHD

https://www.youtube.com/watch?v=Ly2E5VlFIDg#t=2300 - wreszcie trafiłem na pytanie związane z równoczesną obecnością u tej samej osoby ASD i ADHD, rzecz wygląda tak że to są dwa różne zaburzenia, nie jest to częścią jakiejś większej jednostki diagnostycznej i nie jest tak że zdiagnozowanie jednego blokuje drugą sprawę, a tak było do niedawna, stary DSM4 zabraniał łączenia tych diagnoz. Tak samo nie było rekomendowane leczenie ADHD jeżeli było przy tym był autyzm, tą blokadę też odrzucili. 20% dzieci i młodych dorosłych z ADHD ma objawy wysokofunkcjonującego autyzmu, w odwrotną stronę 40-50% spełnia kryteria ADHD. I znaleziono kilka genów które mogą odpowiadać za obie rzeczy, więc może kiedyś będzie jednostka obejmująca oba zestawy objawów dla ludzi posiadających te mutacje.

edit: napisałem ADD zamiast ASD, sytuacja z nazewnictwem jest taka że nie ma żadnego ADD i ADHD, hiperaktywność występuje tylko we wczesnym dzieciństwie, szybko mija i nie powinna stanowić głównego kryterium diagnostycznego. W starszym wieku hiperaktywność w ogóle nie jest skorelowana z ADHD tylko z innymi zaburzeniami psychicznymi (lękowe itd.). Natomiast istnieje inna choroba uwagi, coś co obecnie nazywa się SCT i można to nazwać patologicznym błądzeniem umysłu, uciekaniem w świat własnych myśli co jest zjawiskiem do pewnego stopnia fizjologicznym natomiast problem zaczyna się kiedy człowiek nie jest w stanie wybudzić się na czas z takiego snu na jawie. Ludzie ci mogli wcześniej podchodzić pod diagnozę ADD.
Ostatnio edytowano So, 11 paź 2014, 11:26 przez pwjb, łącznie edytowano 5 razy
Avatar użytkownika
pwjb
 
Posty: 4387
Dołączył(a): Cz, 29 gru 2005, 00:00

Re: kanał YT Univ. of CA z wykładami o autzmie / ZA /ADHD i

Postprzez pwjb » Wt, 30 wrz 2014, 23:48

https://www.youtube.com/watch?v=Iko7UXC-M94 - norniki preriowe ich podobieństwo do ludzi odnośnie monogamii, przywiązania samca do potomstwa, rola oksytocyny i wazopresyny w formowaniu przywiązania oraz rozpoznawania osobników własnego gatunku jako specjalnych obiektów, i konsekwencje w ew. farmakologicznym leczeniu ASD oraz rola tych hormonów w rozpoznawaniu emocji
Avatar użytkownika
pwjb
 
Posty: 4387
Dołączył(a): Cz, 29 gru 2005, 00:00

Re: kanał YT Univ. of CA z wykładami o autzmie / ZA /ADHD i

Postprzez Poszukiwaczka » Śr, 1 paź 2014, 01:36

Jeśli chodzi o ZA i ADD to niestety i mnie chyba dotyczy połączenie obu tych problemów :( Drogi Pwjb, czy mógłbyś odnieść sie do mojego tematu o moim ADD (?) jeśli chodzi o leki? Bo czytałam, ze brałeś jakieś leki, zresztą wyglada na to, ze sie znasz na temacie :-) Czy mógłbyś odpowiedzieć na moje zamieszczone w temacie pytanie o skutecznośc leków na ADD? Bo sie umówiłąm z lekarzem - wizyta za miesiąc dopiero, ale chciałabym wiedzieć czego sie spodziewać.

czy-i-ja-mam-za,3/czy-mam-za,5504.html

Oto i temat, pytania na końcu. Byłabym Ci wdzięczna za odpowiedź - czy leki działaja i widać znaczna poprawę? Ciekawe co mi powie, czy mogę mieć jakieś całosciowe zaburzenie rozwoju i czy jest to ZA.
Poszukiwaczka
 

Re: kanał YT Univ. of CA z wykładami o ASD/ADHD i pokrewne

Postprzez pwjb » Pn, 6 paź 2014, 16:48

https://www.youtube.com/watch?v=3-A0RHgg-bM - Vetulani, czy możemy usprawnić swój mózg. Pod koniec trochę o ADHD i jakie leki są, i jak działają na zdrowych.

http://add-informatie-en-tips.jimdo.com ... -add-adhd/ - tutaj jakaś dziwna strona nie związana z poważną jednostką naukową, więc nie wiem czy na innych podstronach nie ma, ale ten opis leków jest całkiem ok
Avatar użytkownika
pwjb
 
Posty: 4387
Dołączył(a): Cz, 29 gru 2005, 00:00

Re: kanał YT Univ. of CA z wykładami o ASD/ADHD i pokrewne

Postprzez pwjb » Cz, 9 paź 2014, 15:54

https://www.youtube.com/watch?v=8u-RdoZuBv0 - Perspektywy nauk o mózgu, Jerzy Vetulani - dużo takich ciekawostek, chyba raz o ADHD i coś o teorii umysłu, ale co najważniejsze o takim zjawisku gdzie można za pomocą https://en.wikipedia.org/wiki/Transcran ... timulation odpowiedniej okolicy na głowie (obszar czołowo skroniowy, jakoś tak) znieść umiejętność osądu moralnego u zdrowej osoby. ( a np. ja tak właśnie mam na stałe :) ) , tylko wykład długi 1:30 i już nie mam czasu szukać gdzie to dokładnie było. (tutaj news na ten temat: http://newsoffice.mit.edu/2010/moral-control-0330 )
Ostatnio edytowano Cz, 9 paź 2014, 15:57 przez pwjb, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
pwjb
 
Posty: 4387
Dołączył(a): Cz, 29 gru 2005, 00:00

Re: kanał YT Univ. of CA z wykładami o ASD/ADHD i pokrewne

Postprzez pwjb » Wt, 14 paź 2014, 18:19

https://www.youtube.com/watch?v=b_2LXD2aTXs#t=975 - Profesor Jerzy Vetulani w Klubie Zygmuntowskim 28 IV 2014 - też masa wiadomości, ale mniej więcej od tego czasu zaczyna się temat komórek lustrzanych, empatii, teorii umysłu (tak to nie to samo co empatia). W ogóle to polecam obejrzeć całość. O autyzmie jako takim jest miejscami kilka zdań bezpośrednio, ale w znacznie większym zakresie czasu są opisy jak powinny działać prawidłowo te układy które w autyzmie są uszkodzone, bez szczególnego skupiania się na tym co się dzieje jak są.

Na samym początku dyskusja o przeszłości Vetulaniego, jego przygodzie z polityką itd, tak więc na początku nie wygląda aby ten wykład był w ogóle na interesujący nas temat.
Avatar użytkownika
pwjb
 
Posty: 4387
Dołączył(a): Cz, 29 gru 2005, 00:00

Re: kanał YT Univ. of CA z wykładami o ASD/ADHD i pokrewne

Postprzez pwjb » Śr, 15 paź 2014, 11:41

https://www.youtube.com/watch?v=xw6o1ob20oo#t=2580 - Jerzy Vetulani, Dlaczego myślimy i jak mózg prowadzi nas na manowce? (08.02.2014) - empatia/TU zaczyna się od zaznaczonego momentu ale cały wykład ciekawy.

Do oglądania wykładów z YT polecam VLC (na androida też jest) http://portableapps.com/apps/music_video/vlc_portable - link z YT można wkleić w całości Media -> Open Network Stream (Ctrl+N), a potem można zmieniać prędkość przyciskami nawiasów kwadratowych '[' ']'.
Ostatnio edytowano Śr, 15 paź 2014, 12:59 przez pwjb, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
pwjb
 
Posty: 4387
Dołączył(a): Cz, 29 gru 2005, 00:00

Re: kanał YT Univ. of CA z wykładami o ASD/ADHD i pokrewne

Postprzez pwjb » Śr, 15 paź 2014, 13:14

https://www.youtube.com/watch?v=7z4JkWp9uOo - Co ty wiesz o nauce? - Mózg a zmysły - Mózg cz.2 - tutaj krótko na temat empatii i teorii umysłu.

I znowu podkreślenie ważnej sprawy (tutaj nie mówi o tym ale pozbierane z kilku wykładów). Teoria umysłu to nie jest empatia - to dwie osobne rzeczy mające osobne reprezentacje w mózgu. Empatia jest wrodzona, TU pojawia się we wczesnym dzieciństwie. Empatia "żywi się" TU, ma z niej dane wejściowe, bez niej empatia jest tylko lecz upośledzona, reaktywna, nieelastyczna, sztywna, nie biorąca pod uwagę szerszego kontekstu. Przy braku TU empatia reaguje tylko na informacje z innych układów jak z wyrazu twarzy, intelektualnej (wolnej, to ważne) oceny sytuacji i jest skłonna do pomyłek, np. czucie współczucia do osoby której nie spotkała krzywda. A prawidłowe stany pojawiają się z opóźnieniem jak w tych złudzeniach optycznych, o jak tu - gdzie albo trzeba przeczytać link do zdjęcia albo zastanowić się chwilę kto to jest, podczas gdy zdjęcie prawidłowe rozpoznajemy w milisekundach. Ponieważ posiadamy układy szybkie na twarz ale dane wejściowe muszą być odpowiednio sformatowane', osoby z prozopagnozją będą miały taką samą trudność w określeniu kto to jest niezależnie od orientacji zdjęcia (to znowu osobny system jak empatia i TU). Tak samo przy braku teorii umysłu, nie działają układy szybkie, układy wolne z wiekiem się uczą, tylko trzeba przyjrzeć się sytuacji, a w normalnej interakcji z ludźmi zwykle nie ma na to czasu. - Więc jeszcze raz: w ASD nie jest doceniany wymiar czasowy zaburzenia, nie ma tego w opisach objawów więc ludzie nie wiedzą że na to przede wszystkim trzeba patrzeć.
Avatar użytkownika
pwjb
 
Posty: 4387
Dołączył(a): Cz, 29 gru 2005, 00:00

Re: wykłady o ASD/ADHD

Postprzez pwjb » Pt, 17 paź 2014, 17:38

https://www.youtube.com/watch?v=j-bUEgalv-8 - CARTA: Mind Reading: Human Origins and Theory of Mind: Ralph Adolphs: What is Theory of Mind? - no i potwierdzenie poprzedniego posta. Nie dość że to są dwa osobne systemy to jeszcze doszedł problem że TU nie jest jeszcze dokładnie zdefiniowana. Wygląda na to że teoria umysłu to nie neurony lustrzane - to osobny system którego rozmiarów i zakresu działania nie jesteśmy na razie dokładnie w stanie skonceptualizować. ( I tam też jest wspomniany problem czy TU są to układy szybkie czy wolne.) - I to właśnie ten układ jest uszkodzony w ASD, nie empatia, jak jest uszkodzona empatia a TU sprawna to mamy psychopatię, ludzi którzy rozumieją perspektywy innych ale nic nie obchodzą ich uczucia tych ludzi i czy robią im krzywdę czy nie. Tu widać że to jest straszne nieporozumienie i masa ludzi myli te pojęcia.
Avatar użytkownika
pwjb
 
Posty: 4387
Dołączył(a): Cz, 29 gru 2005, 00:00

Re: wykłady o ASD/ADHD

Postprzez pwjb » Pt, 24 paź 2014, 18:01

https://www.youtube.com/watch?v=GOCUH7TxHRI - Rebecca Saxe: How we read each other's minds
https://www.youtube.com/watch?v=wY6ML80Hw4Q - The Development of Thinking About People: From Behavior to Brain, Part 2 - 2010

I bardzo fajny cytat który powiedziała na początku mi się spodobał: 'I know you think you understand what you thought I said but I'm not sure you realize that what you heard is not what I meant' (Alan Greenspan)

Ale wykłady pokazują jak ciężka to jest sprawa. Na razie bada się to na dzieciach bo nie wiadomo jak to skonceptualizować. Widać że tam są różne elementy, już wiadomo gdzie mniej więcej w mózgu się to dzieje ale nie ma co mówić o nieprawidłowościach w autyzmie skoro nie wiadomo jak u zdrowych to powstaje i gdzie jest rola biologii a gdzie uczenia się.

Są też przykłady podobne jak Sally-Anne tylko że z piratem i kanapką, tj. przychodzi pierwszy pirat i kładzie kanapkę na skrzyni i idzie sobie gdzieś, wiatr zwiewa pierwszemu piratowi kanapkę, przychodzi drugi pirat, kładzie na skrzyni swoją i też sobie idzie a dziecko nie posiadające jeszcze TU nie rozumie że ten pierwszy pirat jak przyjdzie a nie był świadkiem tego co się stało będzie szukał kanapki tam gdzie *myśli* że ona jest tylko weźmie tą o której dziecko wie że jest jego.

Są też badania obrazowe że widać jak ten ośrodek obsługi ludzi różnicuje się i u dzieci obsługuje tak średnio wszystkie sytuacje niezależnie czy dotyczą ludzi, natomiast u dorosłych reaguje wyraźnie na niektóre co dotyczą tych sytuacji.

Z innych rzeczy które czytałem wynika też że ten system bardzo łatwo się uczy, u jakieś pierwsze oznaki TU pojawiają się już w kilku miesiącach życia jak dziecko po raz pierwszy świadomie wyciąga rękę po przedmioty i tam widać jak się ustawia badania że zapoznanie się dziecka ze schematem badania szybko powoduje ogarnięcie pewnych funkcji wcześniej niż norma rozwojowa. - Ale to rzutuje też na dorosłych z autyzmem ponieważ w takim układzie wszelkie historyjki jak ta z piratem nie będą działać ponieważ większość naszej literatury i filmów za temat obiera sobie takie skomplikowane układy międzyludzkie i rozpatrywanie intencji, winy i kary. Więc już kilkunastolatek będzie po przeczytaniu paru książek wiedział jak się nie nabrać na te testy. One tylko działają w tej wąskiej granicy wieku kiedy jedne dzieci już nabyły te umiejętności a inne są opóźnione.

Jeszcze ważna rzecz - teoria umysłu nie jest wtórna do samoświadomości, to właśnie rozumienie swoich intencji jest wtórne do posiadania TU, a przynajmniej obsługuje to ten sam system neuronalny.
Avatar użytkownika
pwjb
 
Posty: 4387
Dołączył(a): Cz, 29 gru 2005, 00:00

Re: wykłady o ASD/ADHD

Postprzez bak » Cz, 14 kwi 2016, 23:56

pwjb napisał(a):Są też przykłady podobne jak Sally-Anne tylko że z piratem i kanapką, tj. przychodzi pierwszy pirat i kładzie kanapkę na skrzyni i idzie sobie gdzieś, wiatr zwiewa pierwszemu piratowi kanapkę, przychodzi drugi pirat, kładzie na skrzyni swoją i też sobie idzie a dziecko nie posiadające jeszcze TU nie rozumie że ten pierwszy pirat jak przyjdzie a nie był świadkiem tego co się stało będzie szukał kanapki tam gdzie *myśli* że ona jest tylko weźmie tą o której dziecko wie że jest jego.

Chyba coś się tu zgubiło w tym fragmencie.
bak
 
Posty: 1601
Dołączył(a): Cz, 12 mar 2015, 01:47
Lokalizacja: Świecko
Płeć: M


Powrót do Forum otwarte dla każdego

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości