Mruczanko, oczywiście spróbuję przetłumaczyć oba teksty. Wydaje mi się jednak, że
yasemin zrobiłaby to znacznie lepiej.
Some Aspergirls don´t really show strong autistic symptoms until puberty.
Niektóre dziewczęta z zespołem Aspergera nie wykazują silnych objawów autyzmu przed okresem dojrzewania (w kontekście, że objawy nasilają się i są tak naprawdę widoczne dopiero w okresie dojrzewania i później).
Tłumaczenie:
Dorosłe kobiety z zespołem Aspergera: W kierunku kobiecego profilu zespołu Aspergera.Następująca lista jest oficjalnym dokumentem „pracującego przesiewacza” (autorka, Tania Marshall, pracuje nad doktoratem w kierunku studiów nad autyzmem, specjalizuje się w temacie zespołu Aspergera u kobiet), zawierającym wykaz unikalnych cech kobiet z zespołem Aspergera. Nie jest opartym na badaniach, formalnym narzędziem oceny. Lista pochodzi od wielu dorosłych kobiet, z którymi pracowałam przez lata. Oceniałam, obserwowałam, diagnozowałam i pracowałam z setkami dziewcząt i kobiet. Ten dokument jest oparty na moim doświadczeniu klinicznym, niepotwierdzonym przez dowody i badania innych znanych profesjonalistów. Będę modyfikowała i/lub aktualizowała tę listę od czasu do czasu. Lista ta została napisana w przypadkowej kolejności z moich przemyśleń, obserwacji i doświadczeń. Nie każda osoba musi mieć każdą cechę, a wręcz jest to rzadkie, gdy ktoś identyfikuje się ze wszystkimi cechami. Proszę mieć na uwadze, że badania często pozostają w tyle za niepotwierdzonymi obserwacjami i pracą kliniczną. Tania jest obecnie współautorem książki dla profesjonalistów, roboczo zatytułowanej "Ocena Spektrum Autyzmu i Zespołu Aspergera u Kobiet: Kompleksowa diagnostyka i planowanie leczenia dla dziewcząt i kobiet z autyzmem w ciągu całego życia”. Poniższy profil został stworzony dla kobiet, które dokonały samodzielnej diagnozy (tj. przypuszczają, iż mogą mieć ZA) lub zastanawiają się nad formalną diagnostyką oraz jako pomoc dla specjalistów od zdrowia psychicznego w rozpoznawaniu zespołu Aspergera u dorosłych kobiet. Kobiety z ZA doświadczają symptomów na różnych poziomach, dlatego podczas gdy niektóre kobiety z ZA są skrajnie introwertyczne, inne mogą takie nie być. Wiele kobiet nie spełnia formalnych kryteriów diagnostycznych ze względu na występujące wśród kobiet mechanizmy radzenia sobie z objawami zespołu Aspergera. Mogą być definiowane, jako osoby z „utajonym” ZA lub posiadające „szczątkowe” ZA. Kobiety z zespołem Aspergera są dyskryminowane ze względu na szerokie spektrum zdolności lub wysoki poziom funkcjonowania. Większość kobiet nie otrzymuje formalnej diagnozy przed osiągnięciem pełnoletności. Ta lista charakteryzuje wiele kobiet w średnim wieku, z którymi pracowałam. Cechy te zależą również nasilenia spektrum, jak również od tego, czy kobiety z zespołem Aspergera zostały już ocenione i zdiagnozowane i / lub otrzymują wsparcie. Należy wziąć też pod uwagę fakt, czy spektrum autyzmu współistnieje z innymi zaburzeniami (na przykład zaburzeniami osobowości).1. Zdolności poznawcze:Zwykle posiadają ponadprzeciętną inteligencję (a nawet bardzo wysoką), często (ale nie zawsze) występuje znacząca dysproporcja pomiędzy werbalnymi, a percepcyjnymi zdolnościami rozumowania, niską pamięcią roboczą i/lub szybkością przetwarzania. Mogą występować trudności w uczeniu się (na przykład dyskalkulia, dysleksja, problemy z czytaniem ze zrozumieniem). Lepsza pamięć długotrwała. Słabsza pamięć krótkotrwała. Mogą potrzebować zakwaterowania w uczelnianych akademikach (?). Odrębny profil nauki składający się z mocnych i słabych stron, różnic w uczeniu się. Mogą być nękane przez ich negatywne, sztywne („czarno-białe”) myślenie.
2. Edukacja/Życie studenckie:Mogą opuścić szkołę średnią, a następnie do niej wrócić po pewnym czasie. Mogą również powtarzać klasę, mieć nieskończone lub częściowe stopnie naukowe. Mogą mieć skończonych wiele stopni naukowych (prof., dr). Wielu z nich proces edukacji może zająć więcej czasu, niż rówieśnikom. Mogą mieć historię z zapisaniem się do klasy lub na semestr, a następnie zrezygnowaniem z nich. Czasami później powracają i kończą dany kierunek/szkołę. Zazwyczaj jest to spowodowane byciem przeciążonymi i przytłoczonymi. Historia odroczenia egzaminów, braku uczestnictwa w zajęciach, wychodzenia z zajęć i programów, jest powszechna. Mogą powtarzać szkołę średnią/kursy lub być usunięte całkowicie z danej placówki edukacyjnej. Podczas studiów mogą odwiedzać wielu psychiatrów/psychologów, bez znaczącej poprawy. Mają problemy w poradzeniu sobie z taką samą, jak u rówieśników, liczbą kursów i zajęć. Mogą łatwo zgubić się w kampusie, utracić własność (dobytek), spóźnić się na zajęcia lub egzaminy.
3. Kariera/Praca:Często ich uwaga skupiają się na zawodach artystycznych, związanych z pomocą innym oraz opieką nad zwierzętami. Niejednokrotnie są ekspertami w swoich dziedzinach. Znam wiele kobiet z zespołem Aspergera, które odniosły sukces, jako: artystki, piosenkarki, aktorki, poetki, pisarki, psycholożki, psychiatrzy, specjalistki w dziedzinie IT, treserki zwierząt, nauczyciele nauczania specjalnego, treserki koni, lekarki, naukowcy, księgowe, opiekunki do dzieci, modelki, artystki komediowe, profesorki (nauczycielki akademickie), pielęgniarki, wróżki, przedsiębiorcy lub fotografki. Mogą opuszczać dni w pracy z powodu wyczerpania społecznego. Mogą mieć duże trudności podczas uczęszczania /uczestnictwa w spotkaniach pracowników, przerw obiadowych, imprez towarzyskich. Mogą znajdować usprawiedliwienia dla niepełnienia funkcji pracowniczych. Mogą nie być w stanie pełnić obowiązków pracowniczych, często przemieszczając się z jednej pracy do drugiej, zwłaszcza we wczesnych latach dorosłości. Ciężko pracujące, sumienne pracownice. Mogą być zestresowane, jeśli muszą wykonać dużo pracy w krótkim czasie. Mogą być sfrustrowane/zestresowane, gdy otrzymają wiele poleceń naraz. Bardzo ciężko starają się uniknąć popełnienia błędów, zapominania rzeczy, a także pragną przypodobać się innym pracownikom. Mogą „palić za sobą mosty”, przykładowo na skutek nagłego zerwania relacji z innymi ludźmi lub rezygnacji z pracy bez wcześniejszego zawiadomienia.
4. Relacje międzyludzkie/Przyjaźnie:Wolą interakcje jednoosobowe, mają pojedynczych bliskich przyjaciół. Potrzebują więcej czasu w samotności, niż rówieśnicy. Mogą doświadczać stresu, lęku, zmieszania podczas sytuacji towarzyskich oraz pracy w grupie. Mają mocną preferencję do angażowania się w konwersacje związane z ich zainteresowaniami. Bardzo nie lubią pogaduszek, plotek, nonsensów, kłamstw, konwersacji, które nie posiadają „funkcji”, ale niektóre z nich angażują się w tego typu działania. W przeszłości były przezywane, szykanowane, opuszczane przez rówieśników. Mogą nie pasować do rówieśników, z wyjątkiem sytuacji, w której będą miały przyjaciela podobnego w swym zachowaniu/preferencjach do osoby z ZA. Bardzo nie lubią kłamać, ale mogą to robić. Są zdolne do nawiązywania stosunków towarzyskich, jednakże nie potrafią robić tego przez długi czas. Cierpią przez „wyczerpanie społeczne” lub „kaca społecznego”, gdy socjalizują się zbyt intensywnie. „Kac” może trwać kilka godzin lub dni, które mogą być wyniszczające. Doświadczają dużych trudności w konfliktach, kłótniach, walkach, potyczkach słownych. Również trudno jest im być asertywnymi, nie potrafią z łatwością prosić o pomoc, ustalać granic. Mogą potrzebować pić alkohol, aby być zdolnym do wchodzenia w interakcje z innymi ludźmi. Obecnie mogą cierpieć lub mieć w przeszłości epizody stresu pourazowego, często z powodu tego, że były źle zrozumiane, źle zdiagnozowane, źle traktowane i/lub źle leczone. Zdolności społeczne są różne- są wystarczająco dobre do kontaktów z jedną osobą i prezentacji danego zagadnienia grupie ludzi, ale mają trudności w pracy w grupie. Może czuć się nieszczęśliwa podczas sytuacji towarzyskich lub w związkach, ale nie wie, jak się z nich wycofać. Mogą w przeszłości być wykorzystywane przez innych, nawet jeśli myślą, że podjęły dobry biznes, poradę prawną lub społeczną od innych. Często są znudzone w sytuacjach towarzyskich lub podczas imprez i/lub nie wiedzą, jak się zachować w tego typu sytuacjach. Mogą zgadzać się na uczestnictwo w wydarzeniach towarzyskich, lecz później zmyślają wymówki, dlaczego nie mogą uczestniczyć w nich uczestniczyć często zostając w domu w samotności (czytając książkę lub angażując się w ich specjalne zainteresowania). Często wolą zajmować się zainteresowaniami, niż uczestniczyć w życiu społecznym. Mogą być uważane za „czarne owce” w rodzinie. Mogą być uważane za inne, dziwne, ekscentryczne przez innych. Mogą czuć, że muszą „grać osobę normalną”, żeby przypodobać się innym lub w ogóle nie przejmują się tym, czy pasują do danej grupy. Starają się przypodobać innym, ale później mogą „palić za sobą mosty (na przykład, kończąc związki), na skutek tego, że nie potrafią poradzić sobie z konfliktem. Kobiety wydają się lepiej, niż mężczyźni, maskować cechy autyzm w sytuacjach towarzyskich. Jednakże dziewczęta są mniej zdolne do robienia tego w nieznanych sytuacjach (gdy są zaskoczone jakąś sytuacją). Mogą być uważane za samotników lub mogą mieć wielu znajomych, ale żadnego prawdziwego przyjaciela.
5. Komunikacja:Mają trudności w werbalizacji własnych myśli i emocji, zwłaszcza, gdy są wystraszone, zestresowane lub smutne. Często mogą łatwiej zapisywać (na komputerze lub na kartce) swoje myśli. Mogą nie lubić prosić o pomoc, być niezdolne do tego lub mogą nie wiedzieć, jak prosić o pomoc. Mogą być pasywne, mogą nie potrafić asertywnie ustalać granic w zdrowy sposób. Mogą urażać innych, mówiąc to, co myślą, nawet jeżeli nie chcą być nieuprzejme. Mogą wytykać innym ich błędy. Mogą niechcący podawać zbyt dużo detali lub zanudzać innych. Mogą zadawać niestosowne pytania (zwłaszcza, gdy są młodsze). Mają nietypowy głos (beznamiętny, dziecinny, piskliwy, monotonny). Mają tendencję do brania wszystkiego na poważnie, gubiąc w ten sposób prawdziwe znaczenie słów, skierowanych do nich przez innych ludzi. Mogą mówić zbyt głośno lub zbyt cicho, często nieświadomie. Często są zaskoczone, gdy ludzie mówią im, że były nieuprzejme lub ich zachowanie było niewłaściwe. Wykazują słabe umiejętności w praktycznej konwersacji.
6. Fizjologia/Neurologia:1) Wysoka wrażliwość: mogą nie być w stanie słuchać lub oglądać wiadomości, słuchać radia, czytać gazetę, oglądać sceny przemocy, horrory, widzieć krzywdę zwierząt, nadużycia, wojny, wydarzenia traumatyczne. Są wrażliwe na emocje i „emocjonalną atmosferę” środowiska, doświadczenia związane z emocjami i psychiką, mają niemal „6 zmysł”, czyli wysoką intuicję i zdolności psychiczne.
2) Zaburzenia integracji sensorycznej: mogą mieć zaburzenia na następujących polach: słuch, wzrok, smak, dotyk, węch, równowaga, ruch, intuicja. Mogą być bardzo wrażliwe na ból lub mieć wysoki prób bólowy. Mogą zauważać smak lub dotyk pokarmu i jedno z nich może być ważniejsze od drugiego. Mogą być niezdarne lub nieskoordynowane. Mogą nie lubić głośnych dźwięków i/lub być przytłoczone lub zestresowane w towarzystwie jasnego światła, intensywnych zapachów, szorstkich materiałów/ubrań, odgłosów syreny alarmowej lub ludzi stojących zbyt blisko lub z tyłu. Mogą mieć trudności w zajmowaniu się dziećmi, ze względu na ich płacz, krzyki, głośne zachowanie. Są wrażliwe na dotyk ubrań i wygoda może być dla nich znacznie ważniejsza, niż wygląd. Czasami muszą wycofywać się i izolować, gdy są przeciążone sensorycznie. Mogą nie być zdolne do tolerancji dźwięków, zapachów, tekstur, ruchu, których nie lubią. Mogą nie lubić przytulania, z wyjątkiem sytuacji, w której to one samodzielnie decydują o tym, czy chcą kogoś przytulić. Mogą być smutne lub zestresowane, gdy zostaje zaburzona ich codzienna rutyna (np. podczas wyjazdów). Rzeczy, które powinny wydawać się bolesne, mogą takie nie być w odczuciu kobiet z zespołem Aspergera (potrafią mieć liczne siniaki, jednocześnie nie wiedząc, skąd się wzięły, ze względu na ich niezdarność). W sytuacjach towarzyskich system nerwowy ma tendencję do łatwego przeciążania się, prowadząc do wycofania (np. odchodzą w ciche miejsce na imprezie, bawią się z dziećmi lub ze zwierzętami). Silne uczucie głodu może pogorszyć ich nastrój i/lub zdolności koncentracji. Mogą zauważać i czerpać przyjemność z drobnych rzeczy, na przykład smaków, dźwięków, muzyki i dzieł sztuki.
3) Lęk, stres i/lub złość. Ostatnie badania mózgu wykazały rozszerzoną rolę ciała migdałowatego w odczuwaniu intensywnych emocji, lęku i gniewu.
4) Mogą mieć problemy z przetwarzaniem słuchowym.
5) Mogą cierpieć na zespół Irlena (syndrom wrażliwości wzrokowej: zmęczenie oczu, bóle głowy, w tym migrena, nudności związane z chorobą lokomocyjną, dyskomfort w obecności oświetlenia fluorescencyjnego, ograniczone pole widzenia, trudności w czytaniu czarnego tekstu na białym tle, zwłaszcza na śliskim papierze, dyskomfort w warunkach silnego kontrastu, trudności w skupieniu uwagi i koncentracji, wrażenie ruchu tekstu, problemy z postrzeganiem głębokości, etc.).
6) Mogą zgrzytać zębami lub mieć szczękościsk (lęk).
7) Mogą mieć Zaburzenia Obsesyjno-kompulsywne (OCD, ZOK, nerwicę natręctw).
8) Mogą mieć jedną lub więcej z 7 typów ADHD (1. krótki czas koncentracji; 2. łatwość rozpraszania się; 3. walka z niezorganizowaniem; 4. tendencja do prokrastynacji; 5. wpadanie w kłopoty ze względu na drobnostki- tyle symptomów wyróżnia treść odnośnika; w Internecie można spotkać takie typy ADHD: 1. Klasyczny ADHD; 2. Nieuważny ADHD; 3. Nadmiernie skoncentrowany ADHD (m.in. na natrętnych, negatywnych myślach); 4. ADHD płata skroniowego; 5. Limbiczne ADHD; 6. ADHD „pierścień ognia”; 7. Lękliwe ADHD; cokolwiek to mówi).
9) Zazwyczaj mają trudności z kończeniem czynności (np. czasowe zadania, planowanie przyszłości, organizacja).
10) Mogą się kołysać, przeskakiwać z nogi na nogę, kręcić się nerwowo, wykonywać ruchy dłońmi, kręcić włosy na palcu, gładzić delikatne materiały, co ma na celu uspokojenie się (stimowanie).
11) Mogą być bardzo wrażliwe na działanie leków, kofeiny i/lub alkoholu.
12) Mogą mieć alergię/nietolerancję glutenu, pszenicy, kazeiny lub innych produktów żywieniowych, problemy jelitowe.
13) Mogą mieć problemy ze snem, preferencję nocnego trybu życia (późne kładzenie się spać), zwykle nie są to „skowronki” (osoby wstające nad ranem).
14) Mogą mieć dyspraksję.
15) Mogą mieć tiki (np. odchrząkiwanie, kaszlenie).
7. Wygląd fizyczny:Zwykle ubierają się inaczej, niż rówieśnicy, często w sposób ekscentryczny, mogą bardziej zwracać uwagę na komfort, niż na wygląd. Mogą ubierać się niestosownie do danej okazji. Mogą intensywnie starać się dopasować do otoczenia lub nie zwracają na to żadnej uwagi. Mogą nie brać prysznica lub utrzymywać higienę od czasu do czasu, ze względu na inne priorytety (zwykle angażujące specjalne zainteresowania). Wyglądają na młodsze, niż są naprawdę. Mają nietypowy głos, może być monotonny, dziecinny, głośny, zbyt cichy. Często robią niektóre rzeczy z rękami (kręcą włosami lub przedmiotami, wykonują inne ruchy) lub nogami (kołyszą się, przechodzą z nogi na nogę).
8. Styl życia:Książki, komputery, Internet, zwierzęta, dzieci, natura mogą być ich specjalnymi zainteresowaniami. Kochają ciche, samotne i spokojne otoczenie. Mogą być wyjątkowo religijne lub wcale (zwłaszcza religia buddyjska). Mogą preferować spędzanie jak największej ilości czasu w samotności, ze zwierzętami lub pośród natury. Mogą mieć silne przywiązanie do rutyny. Czerpią przyjemność z wykonywania prac wybranych samodzielnie lub z zajmowania się swoimi specjalnymi zainteresowaniami. Mogą uznawać za wysoki priorytet aranżowanie ich życia, wydarzeń, pracy i środowiska, w celu uniknięcia przeciążających, stresujących i przykrych sytuacji.
9. Związki/Seksualność/Płeć:Mogą randkować lub wychodzić za mąż ze znacznie młodszymi lub starszymi partnerami, z osobami tej samej płci. Mają tendencję do niezauważania wieku, płci, lecz raczej osobowości drugiej osoby. Mogą być aseksualne, mieć preferencje do wykonywania czynności uznawanych przez nie za znacznie ważniejsze, niż aktywność seksualna lub trwanie w związkach. Mogą być „nad-seksualne”, zafascynowane fizycznym kontaktem o charakterze seksualnym. Mogą różnić się od rówieśników w odniesieniu do elastyczności względem orientacji seksualnej lub myśleć o zmianie płci. Niektóre kobiety z ZA mogą zmienić płeć lub eksperymentować z seksualnością, ponieważ chcą osiągnąć sukces w sytuacjach towarzyskich lub „dopasować się” i mniej różnić od rówieśników. Mogą nie chcieć intymnych/zażyłych związków (aseksualność). Mogą być heteroseksualne, aseksualne, homoseksualne lub biseksualne.
10. Specjalne zainteresowania:Zainteresowania mogą obejmować karierę, fantastykę, pisarstwo, zwierzęta, czytanie. Kobiety z ZA mają zdolność do maksymalnego skupiania swej uwagi przez długi czas, gdy są zaangażowane w swoje zainteresowania. Zapominają wtedy jeść, pić, korzystać z toalety. Mogą zajmować się swoimi zainteresowaniami przez długie godziny, tracą zupełnie poczucie czasu. Rozkoszują się samotnością, spokojem i ciszą. Samotność opisywana jest często, jako potrzebna do życia tak samo, jak powietrze do oddychania. Kobiety z ZA kochają naturę i zwierzęta. Zwykle nie podzielają zainteresować z innymi ludźmi. Mogą kolekcjonować rzeczy związane z zainteresowaniami.
Resztę przetłumaczę w kolejnych postach.