Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-IV)
299.80 Zespół Aspergera
A. Jakościowe zaburzenie interakcji społecznych, przejawiające się na przynajmniej dwa spośród następujących sposobów:
1. wyraźne zaburzenie w posługiwaniu się zachowaniami niewerbalnymi w regulowaniu interakcji społecznych: kontakt wzrokowy, wyraz twarzy (ekspresje mimiczne), pozycje ciała oraz gesty,
2. nieumiejętność rozwijania relacji z rówieśnikami, adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka,
3. brak spontanicznego poszukiwania kontaktów, w celu dzielenia się z innymi swoją radością, zainteresowaniami lub osiągnięciami (np. brak takich zachowań jak pokazywanie, przynoszenie, wskazywanie obiektów, którymi dziecko jest zainteresowane),
4. brak odwzajemniania społecznego lub emocjonalnego.
B. Ograniczone, powtarzające i stereotypowe wzory zachowania, zainteresowań i działań (czynności), przejawiające się na przynajmniej jeden spośród następujących sposobów:
1. pochłaniające zaabsorbowanie jednym (lub więcej) stereotypowym i ograniczonym wzorem zainteresowań, które są nieprawidłowe ze względu na intensywność bądź swój przedmiot,
2. dostrzegalne sztywne trzymanie się specyficznych, dysfunkcjonalnych rytuałów lub ustalonych form,
3. stereotypowe i powtarzające się manieryzmy ruchowe (np. trzepotanie lub kręcenie palcem, ręką, lub złożone ruchy całego ciała),
4. uporczywe zaabsorbowanie częściami obiektów.
C. Zaburzenie powoduje istotne klinicznie upośledzenie w funkcjonowaniu społecznym, zawodowym, lub w innych ważnych obszarach funkcjonowania.
D. Brak istotnego klinicznie opóźnienia w zakresie języka mówionego (pojedyncze słowa używane w wieku 2 lat, komunikatywne zdania w wieku 3 lat, lub wcześniej).
E. Brak istotnego klinicznie opóźnienia w rozwoju czynności poznawczych lub rozwoju umiejętności dbania o siebie (adekwatnych do wieku dziecka), zachowań adaptacyjnych (innych niż w interakcji społecznej), oraz zaciekawienia środowiskiem w dzieciństwie.
F. Nie są spełnione kryteria innego całościowego zaburzenia rozwojowego lub schizofrenii.
Tekst skompilowany na podstawie tłumaczenia kryteriów autyzmu (sekcje A-B), dostępnych na stronie www.synapsis.waw.pl , oraz mojego własnego tłumaczenia (sekcje C-F).